Přestože moje země je člen Evropské Unie, jaký je Česká Republika, jsou nějaké rozdíly mezí jejích vzdělávacími sýstemy.
V České Republice od 6. do 14. roku věku dítě chodí na tzv. základní školu, která je jediná povinná škola v tomto kraji.
V Itálii máme místo té instituce dvě různé školy: "elementare" (základní) a "media" (do slova střední).
Toto oddělení je pro mě důležité, protože určuje dvě různé cíly pro dvě různá prostředí.
Základní škola učí žáky základy počtu, čtení a metody samostatného studia.
Potom v tzv. střední škole učí se základy geometrie, matematiky, přírodní vědy, normativní gramatiky italštiny a katolického náboženství.
Tento poslední předmět jsme zdědili z fašismu, ale v skutečnosti jenom částečně se týká chřesťanství, spíše se při těch přednáškách jedná o současné etické otázky, jako například interrupci a asistovanou sebevraždu.
Co se týká sekundární školy, u nás první pár let je povinný, následně lidé mohou ukončit předčasně a odejít pracovat, přestože mají mimořádné pracovní smlouvy, jelikož nelze po zákonu pracovat, před dosažením dospělosti (18 let).
Máme tři obory sekundární školy: odborno-technickou, liceum a tzv. manuální práce"
Na odborných školách učí se matematiku, fyziku a odborné předměty, jako na příklad strojírenství a instalaterství.
Učení trvá 5 let a potom je maturitní zkouška, po které máš přístup ke vyššímu vzdělávání, jinak řečeno k univerzitě.
Liceum u nás před několika let měl 6 oborů: přírodovědecký, umělecký, hudební, klasický (ve kterém je možné studovat latinské, řecké a italské literatury), společenských věd a jazykový.
Teď není už možné zapsat se do hudebního licea.
Potom jsou školy manuální práce, ve kterých se učí kuchářství nebo praktičtí strojírství a podobně.
Jsou školy, které připravují na práci, mohou trvat 3 nebo 5 let.
Na konce třetího ročníku je zkouška, které se říká "kvalifikace" a které první funkcí je potvrzení, že nějaký student má rozvinuté ty schopnosti, které jsou na základě určité školy.
Ty schopnosti se obecně týkají jakékoli velmi technické a odborné práce.
Tato zkouška neplatí jako maturita a kvůli tomu studenti mají možnost dostudovat ještě dva roky v těch samých institutech.
V Čechách je možné studovat balet a umění, ale tento titul pravděpodobně u nás by neplatil, nemáme nic tomu podobného v Itálii, ani nic s tím slučitelného.
Podle mého názoru naše základní vzdělávání není nejlepší v Evropě, ani nejhorší.
Já například jsem vystudoval přírodní vědy, ale v rámci svých studií jsem měl báze všeho, jak exaktních tak humanistických věd.
Cíl naše střední školy spočívá v tom, že neurčuje neodvolatelně směr studií daného studenta, který na konce těch pět let může klidně změnit rámec svých zájmů.
Přesto, příliš generální vzdělání není k ničemu a předpokládá, že student pokračuje ve svém vždelávání, aby byl zaměstnán nějakou firmou.
Evropský trh práce teď nepotřebuje obecné vzdělání, ale odborníky by mohli vyřešit nejsložitější situace a kvůli tomu v evropském prostředí náš systém základního vzdělávání nefunguje.