CzeSL

EN | CS

Main Menu


Powered by <TEI:TOK>
Maarten Janssen, 2014-

AZ_GRAM_EDU_F_00EK

Feat

viewVzdělávací systém v Rusku se od českého poněkud liší.
viewZčásti je to dáno odlišnou terminologií: ruští žáci dnes chodí na základní školu 4 roky (1. - 4. třída), v Česku, pokud vím, za základní školu je považována 9. letá docházka, ve skutečnosti se nejspíš ničím neliší kromě názvu (zahrnuje do sebe ruskou základní a první stupeň střední školy, počet let vychází stejný).
viewRuský žák dále nastupuje na střední a ta pak trvá 7 let, přičemž se dělí na dva stupně: a. 5. 9. třída, b. 10. 11. třída.
viewVšeobecná povinná docházka končí prvním stupněm, po něm je možné nastoupit na střední odborné a průmyslové školy.
viewTo, co je v České republice považováno za gymnázium zhruba odpovídá našemu druhému stupni středního vzdělání.
viewStejně tak končí maturitní zkouškou a za účel připravit studenty ke studiu na vysokých školách.
viewZjevný rozdíl, jak je patrno, spočívá v počtu let.
viewČeští studenti mají dvakrát větší čas.
viewA to je pro ruské studenty na jednu stranu výhodou, protože se dřív dostanou na vysokou a posléze i k práci.
viewZároveň ale se to může odrazit na kvalitě a obsahu získaných znalostí.
viewVypadá to tak, že čeští studenti mají hlubší a širší poznatky, jsou připravenější, a tudíž mají v konkurenci s ruskými studenty větší šance úspěšně složit přijímací zkoušky.
viewTakhle se konečně dostávám k hlavnímu tématu svého eseje: co pokládám za výhody a nevýhody vzdělávacího systému v zemi.
viewZačnu nejdřív od způsobu maturování.
viewAsi posledních devět let maturitní zkouška v Rusku je pro všechny školy a předměty společná a probíhá formou testů, podle autorů toho zákona musí taková podoba zkoušky přispět k objektivnímu a jednotnému hodnocení.
viewJenže ono ve skutečnosti funguje tak, že školní znalosti studentovi nestačí k tomu, aby mohl správně odpovědět na otázky, které jsou často špatně nebo nepřesně formulovány, narážejí na nepříznačné detaily, i když se student v tématu vyzná, nemá šanci se obhájit a musí se zvlášť připravovat na ten nezvyklý ještě pro něj způsob zkoušení.
viewTato záležitost jako vždycky své příznivce a odpůrce, tedy patřím k těm posledním.
viewCo se týče vyššího vzdělání, české a vůbec evropské je samozřejmě dokonalejší než ruské.
viewJako první mi naskočila myšlenka o úplatkářství, které bohužel hojně prosperuje na vysokoškolské půdě v Rusku.
viewKvalita absolventů tak může být ve mnoha případech zpochybněna, v Česku o ničem takovém jsem neslyšela.
viewZrovna tak i kvalita vyučujících není vždy odpovídající.
viewS přehledem k tomu, že valná většina studentů musí platit (na státních univerzitách taktéž) za své vzdělání, přijde mi to velmi zarmucující.
viewNa českých univerzitách student víc svobody, sám vytváří svůj rozvrh, vybírá předměty podle zájmu a zaměstnanosti, na ruské školy to ještě neproniklo.
viewTaké moc oceňuji zdejší elektronický systém, který umožňuje hodně věcí řešit dálkově a jednoduše jedním klikem.
viewA nakonec bych řekla pár slov o možnosti zahraničních stáží, které tady jsou rozšířeným jevem.
viewNaštěstí se v Rusku poslední dobou tato opce stává víc a víc přístupná, je ale omezena na určité univerzity.

Text view