view | Vzdělávací systém v Rusku se od českého poněkud liší. |
view | Zčásti je to dáno odlišnou terminologií: ruští žáci dnes chodí na základní školu 4 roky (1. - 4. třída), v Česku, pokud vím, za základní školu je považována 9. letá docházka, ve skutečnosti se nejspíš ničím neliší kromě názvu (zahrnuje do sebe ruskou základní a první stupeň střední školy, počet let vychází stejný). |
view | Ruský žák dále nastupuje na střední a ta pak trvá 7 let, přičemž se dělí na dva stupně: a. 5. – 9. třída, b. 10. – 11. třída. |
view | Všeobecná povinná docházka končí prvním stupněm, po něm je možné nastoupit na střední odborné a průmyslové školy. |
view | To, co je v České republice považováno za gymnázium zhruba odpovídá našemu druhému stupni středního vzdělání. |
view | Stejně tak končí maturitní zkouškou a má za účel připravit studenty ke studiu na vysokých školách. |
view | Zjevný rozdíl, jak je patrno, spočívá v počtu let. |
view | Čeští studenti mají dvakrát větší čas. |
view | A to je pro ruské studenty na jednu stranu výhodou, protože se dřív dostanou na vysokou a posléze i k práci. |
view | Zároveň ale se to může odrazit na kvalitě a obsahu získaných znalostí. |
view | Vypadá to tak, že čeští studenti mají hlubší a širší poznatky, jsou připravenější, a tudíž mají v konkurenci s ruskými studenty větší šance úspěšně složit přijímací zkoušky. |
view | Takhle se konečně dostávám k hlavnímu tématu svého eseje: co pokládám za výhody a nevýhody vzdělávacího systému v mé zemi. |
view | Začnu nejdřív od způsobu maturování. |
view | Asi posledních devět let maturitní zkouška v Rusku je pro všechny školy a předměty společná a probíhá formou testů, podle autorů toho zákona musí taková podoba zkoušky přispět k objektivnímu a jednotnému hodnocení. |
view | Jenže ono ve skutečnosti funguje tak, že školní znalosti studentovi nestačí k tomu, aby mohl správně odpovědět na otázky, které jsou často špatně nebo nepřesně formulovány, narážejí na nepříznačné detaily, i když se student v tématu vyzná, nemá šanci se obhájit a musí se zvlášť připravovat na ten nezvyklý ještě pro něj způsob zkoušení. |
view | Tato záležitost má jako vždycky své příznivce a odpůrce, já tedy patřím k těm posledním. |
view | Co se týče vyššího vzdělání, české a vůbec evropské je samozřejmě dokonalejší než ruské. |
view | Jako první mi naskočila myšlenka o úplatkářství, které bohužel hojně prosperuje na vysokoškolské půdě v Rusku. |
view | Kvalita absolventů tak může být ve mnoha případech zpochybněna, v Česku o ničem takovém jsem neslyšela. |
view | Zrovna tak i kvalita vyučujících není vždy odpovídající. |
view | S přehledem k tomu, že valná většina studentů musí platit (na státních univerzitách taktéž) za své vzdělání, přijde mi to velmi zarmucující. |
view | Na českých univerzitách student má víc svobody, sám vytváří svůj rozvrh, vybírá předměty podle zájmu a zaměstnanosti, na ruské školy to ještě neproniklo. |
view | Také moc oceňuji zdejší elektronický systém, který umožňuje hodně věcí řešit dálkově a jednoduše jedním klikem. |
view | A nakonec bych řekla pár slov o možnosti zahraničních stáží, které tady jsou rozšířeným jevem. |
view | Naštěstí se v Rusku poslední dobou tato opce stává víc a víc přístupná, je ale omezena na určité univerzity. |