CzeSL

EN | CS

Main Menu


Powered by <TEI:TOK>
Maarten Janssen, 2014-

Sentence view

Vzdělávací systém ve vašich zemích


Text: -


[1]
Vzdělávací systém v Rusku se od českého poněkud liší.
[2]
Zčásti je to dáno odlišnou terminologií: ruští žáci dnes chodí na základní školu 4 roky (1. - 4. třída), v Česku, pokud vím, za základní školu je považována 9. letá docházka, ve skutečnosti se nejspíš ničím neliší kromě názvu (zahrnuje do sebe ruskou základní a první stupeň střední školy, počet let vychází stejný).
[3]
Ruský žák dále nastupuje na střední a ta pak trvá 7 let, přičemž se dělí na dva stupně: a. 5. 9. třída, b. 10. 11. třída.
[4]
Všeobecná povinná docházka končí prvním stupněm, po něm je možné nastoupit na střední odborné a průmyslové školy.
[5]
To, co je v České republice považováno za gymnázium zhruba odpovídá našemu druhému stupni středního vzdělání.
[6]
Stejně tak končí maturitní zkouškou a za účel připravit studenty ke studiu na vysokých školách.
[7]
Zjevný rozdíl, jak je patrno, spočívá v počtu let.
[8]
Čeští studenti mají dvakrát větší čas.
[9]
A to je pro ruské studenty na jednu stranu výhodou, protože se dřív dostanou na vysokou a posléze i k práci.
[10]
Zároveň ale se to může odrazit na kvalitě a obsahu získaných znalostí.
[11]
Vypadá to tak, že čeští studenti mají hlubší a širší poznatky, jsou připravenější, a tudíž mají v konkurenci s ruskými studenty větší šance úspěšně složit přijímací zkoušky.
[12]
Takhle se konečně dostávám k hlavnímu tématu svého eseje: co pokládám za výhody a nevýhody vzdělávacího systému v zemi.
[13]
Začnu nejdřív od způsobu maturování.
[14]
Asi posledních devět let maturitní zkouška v Rusku je pro všechny školy a předměty společná a probíhá formou testů, podle autorů toho zákona musí taková podoba zkoušky přispět k objektivnímu a jednotnému hodnocení.
[15]
Jenže ono ve skutečnosti funguje tak, že školní znalosti studentovi nestačí k tomu, aby mohl správně odpovědět na otázky, které jsou často špatně nebo nepřesně formulovány, narážejí na nepříznačné detaily, i když se student v tématu vyzná, nemá šanci se obhájit a musí se zvlášť připravovat na ten nezvyklý ještě pro něj způsob zkoušení.
[16]
Tato záležitost jako vždycky své příznivce a odpůrce, tedy patřím k těm posledním.
[17]
Co se týče vyššího vzdělání, české a vůbec evropské je samozřejmě dokonalejší než ruské.
[18]
Jako první mi naskočila myšlenka o úplatkářství, které bohužel hojně prosperuje na vysokoškolské půdě v Rusku.
[19]
Kvalita absolventů tak může být ve mnoha případech zpochybněna, v Česku o ničem takovém jsem neslyšela.
[20]
Zrovna tak i kvalita vyučujících není vždy odpovídající.
[21]
S přehledem k tomu, že valná většina studentů musí platit (na státních univerzitách taktéž) za své vzdělání, přijde mi to velmi zarmucující.
[22]
Na českých univerzitách student víc svobody, sám vytváří svůj rozvrh, vybírá předměty podle zájmu a zaměstnanosti, na ruské školy to ještě neproniklo.
[23]
Také moc oceňuji zdejší elektronický systém, který umožňuje hodně věcí řešit dálkově a jednoduše jedním klikem.
[24]
A nakonec bych řekla pár slov o možnosti zahraničních stáží, které tady jsou rozšířeným jevem.
[25]
Naštěstí se v Rusku poslední dobou tato opce stává víc a víc přístupná, je ale omezena na určité univerzity.

Edit as listText viewFeatUD treeStatisticsCreate Stand-off error annotation